Google+

Previews: Sims Camp - De Sims 4 - Animatie

woensdag, september 18, 2013 - 10:06

Deze preview zal heel erg anders zijn dan de vorige. Ik heb in het verleden maar een keer meegemaakt dat ik een preview had zonder afbeeldingen. En dat was toen ik in Londen was uitgenodigd voor Spore. Ik herinner me dat nog goed. Ik was zo blij dat ik eindelijk mocht spelen... maar we mochten geen foto's maken van het spel zelf. En dat maakte het heel lastig om een artikel te schrijven over de game, want het was een volledig nieuwe game. En zonder afbeeldingen is het gewoon moeilijker om te schrijven. Nou, tijdens de Animatie Masterclass mochten we dus ook geen foto's maken. En al hadden we dat gedaan, dan nog was het moeilijk geweest om het met afbeeldingen uit te leggen, aangezien de masterclass over animatie gaat. Dus bewegende Sims. En je kunt dat niet op plaatjes weergeven. Niet echt tenminste. :P Ik hoop dat jullie het ok vinden dat ik mijn kleine doodles heb gebruikt uit mijn notities om bepaalde dingen te laten zien, zodat ik mezelf beter kan uitdrukken en jullie het hopelijk ook beter begrijpen. Maar we mochten dus ook geen videobeelden maken. Ik vond dat wel belangrijk om even vooraf te zeggen, voordat je gaat lezen. En ik hoop dat het nog steeds de moeite waard is om te lezen! De Animatie masterclass vond ik echt heel speciaal, want ik kan me niet herinneren ooit zoiets gezien te hebben op andere events. Ook niet toen ik op het hoofdkantoor van EA was in Redwood Shores. Dus geniet ervan! Ik hoop dat het de moeite waard is om te lezen! :D

De Animatie Masterclass werd gegeven door Marion Gothier. Ik weet niet of ze ook op Twitter zit... Maar goed ze werkt dus al ruim 10 jaar bij De Sims Studio. Ze was aangenomen als animator voor het basisspel van De Sims 2 geloof ik. Ze was een Technical Artist en een Technical Animator voor de Sims 3 uitbreidingspakketten tot de Sims 2 Huisdieren uitbreiding, en toen ging ze naar het Sims 3 team. Ik vraag me af of ik haar weleens eerder heb ontmoet. Ik heb EA bijvoorbeeld tijdens De Sims 2 Huisdieren bezocht dus misschien dat ik haar toen heb gezien. Maar ik denk het niet. In het Sims 4 team is ze de Technical Animation Director. Ze werkt aan de game met de animators en gameplay engineers om nieuwe animatietechnieken te ontwikkelen. Ze geeft de animators de juiste tools om hun werk efficiënter en leuker te maken.

De dingen die we hebben gezien zijn work-in-porgress, er wordt dus nog aan gewerkt, wat betekent dat het goed mogelijk is dat veel van de dingen die wij hebben gezien er in de uiteindelijke game beter of anders uitzien!

 

Hoe wordt een animatie gemaakt?

Hier kwam Goopy Rossi in beeld. Niet letterlijk haha. Hij was niet aanwezig op Sims Camo. Maar Marion vertelde ons over hem. Goopy is ook een Animation Director. Ik denk dat sommigen van jullie zijn naam wel herkennen! Maar goed, hij liet dus zien hoe een animation reference eruit ziet.

Dus het team begint meestal als een designer aan de animators vertelt wat hij/zij graag wilt zien. De animators pakken dan een camera en gaan letterlijk zelf de animatie uitbeelden.

We kregen de "Scary Story" (het enge verhaal) te zien tijdens de masterclass. Hier vertelt een Sim een eng verhaal aan een andere Sim. En natuurlijk horen daar animaties bij! Toen zagen we Goopy die zichzelf een beetje voor paal zette. :P Hij acteerde zelf alle onderdelen waar het monster het uit elkaar scheurde, waarna het wegvloog en vervolgens ontplofte het hoofd. En het eindigde dan met het stukje waar werd bevestigd of het verhaal nou eng was of niet. Dus de animators namen veel referentievideos op. Hierna gingen Goopy en de animator aan de slag met deze videos en praatten erover.

De software die de animators gebruiken is Maya. In Maya kunnen ze poses maken voor Sims. Het duurt tussen de 10 en 30 minuten om een pose te maken. Hierna leggen ze deze pose vast. Ze laten de computer dan een animatie genereren tussen twee poses. De tijd kan tussen de 0 en 780 frames liggen. En in deze tijdlijn kun je alle poses zien die de animator heeft vastgelegd.

Het team maakt niet een lange animatie, maar meerdere korte animaties. Dit doen ze omdat we variatie in het spel willen. De animatie die we te zien kregen had iets van 5 delen. Het begin, gevolgd door meerdere, verschillende loops (we zagen monster scheurt het uit elkaar en hoofd explodeert), en daarna het einde, waar twee variaties mogelijk zijn; succes (Sims vonden het verhaal leuk) of mislukt (Sims vonden het verhaal niet leuk).

Als de animaties af zijn, worden ze geëxporteerd naar een bestandstype dat het spel snapt. Ze importeren de animaties dan in een programma genaamd Swing. Dit is de interne software van De Sims Studio. Tijdens de Sims 3 periode heette de software Jazz. Ze hebben de interne software voor De Sims 4 volledig opnieuw geschreven. In Swing kunnen ze de korte animaties importeren en dan afspelen. Ze kunnen de volgorde van deze stukjes bepalen. De loops in het midden zijn volledig willekeurig als je ze afspreelt, dus het eindresultaat van "scary story" kan er iedere keer weer anders uitzien. Ze kunnen nog veel meer bepalen zoals hoe vaak een loop wordt herhaald, of het willekeurig is of in een bepaalde volgorde enzovoorts. Ze hebben veel controle over de animaties in het programma.

 

In het begin

In het begin van De Sims 4 hadden ze een vergadering waar onder andere Marion bij was. Ze hadden lange discussies over wat ze in het spel wilden zien wat betreft animaties. Ze wilden graag dat Sims er minder houtering en als robots uitzien, en dus een stuk menselijker. Zodat ze realistischer ogen. De bewegingen moesten soepeler en natuurlijker. Het moest geloofwaardiger overkomen. Ze wilden ook betere routering en motoriek.

In De Sims 2 kon je alleen in een paar richtingen bewegen. Eigenlijk dus alleen vooruit en opzij. In De Sims 4 kunnen Sims alle kanten op, dus 360 graden. Sims kunnen nu gemakkelijk bewegen in kleinere ruimtes. Wat dus betekent dat bijvoorbeeld met kleine badkamers en keukens je Sims nog steeds soepel kunnen bewegen, en dat ze niet stoppen en naar je staren omdat ze niet voorbij een bepaald voorwerp kunnen lopen terwijl ze dat eigenlijk wel zouden moeten kunnen. Dat is iets waar we ons allemaal aan storen. En dat is dus opgelost in De Sims 4! Dat is iets waar ik echt enthousiast van word! Ik was overigens niet de enige hahaha.

Het is moeilijk om uit te leggen, maar als je Sim van richting wilt veranderen tijdens het lopen, dan verandert dat nu geleidelijk aan en soepel. Dus ze stoppen niet abrupt met lopen in een bepaalde richting, om vervolgens volledig om te draaien en dan verder te lopen. Maar ze draaien dus geleidelijk aan om en lopen gewoon door terwijl ze dat doen. Ik hoop dat je me snapt. Ik kan dat niet zo goed uitleggen op papier of door erover te vertellen. Je zou het eigenlijk moeten zien...

Er zijn zo'n 60 animaties voor het veranderen van richting tijdens het lopen. Dat is veel! En alle animaties werken goed samen!

Hoogte voor Sims is een probleem voor animators. Dit komt omdat hoogte te maken heeft met elke animatie in het spel. Ze hebben niet gezegd dat er nooit hoogte in de Sims zal komen. Maar nu in ieder geval niet. Ze zouden heel China moeten inhuren om dat werkend te krijgen hahaha! Het is een van de dingen die Marion graag zelf in een Sims reeks zou zien in de toekomst. Maar het is zeker moeilijk om te doen en zal niet gebeuren in De Sims 4.

In het verleden kon je bepaalde dingen alleen maar in een bepaalde positie doen. Dus je kon dat alleen toen als je stond, of juist als je zat, of als je op bed zat. Maar in De Sims 4 kun je veel dingen doen terwijl je staat, of zit, of iets anders. Dus bijvoorbeeld met het enge verhaal. Je kunt dat verhaal staand vertellen, maar ook zittend. En dat is wederom een grote verandering die we voorheen niet hadden. Ze hebben de manier waarop dit werkt veranderd. De Sims hebben nu een soort "magneten" onder hun kont en aan hun enkels. En deze magneten verbinden zich met zitoppervlakken enzovoorts, wat dus betekent dat je de animaties op eetkamerstoelen kunt doen, maar ook op barkrukken, en ook op bedden, enzovoorts! Het zijn dit soort dingen waardoor de Sims minder dom worden! :P

 

Routing/Pathfinding

Hier is een groep Sims die richting elkaar lopen en soepeltjes elkaar voorbij lopen zonder "ik kan hier niet heen" te roepen! Ja, de zwarte rondjes stellen de Sims voor hahaha. Niet klagen over de minimalistische tekeningetjes, dit is beter dan helemaal geen afbeeldingen. :P

 

En hier is een grote groep van zo'n 15 Sims die met z'n allen door 1 deur willen lopen om in een zeer kleine ruimte te gaan staan. Wat er gebeurt is dat ze allemaal achter deze kamer staan, dan zich verdelen in groepjes die links en rechts langs lopen, en vervolgens soepel de kamer binnen wandelen. Geen enkele Sim zegt "ik kan hier niet langs" en dat is gewoon zo gaaf!

En als ze allemaal in de kamer zijn, gaan ze met hetzelfde gemak weer naar buiten. Wederom net zo soepel als hoe ze binnenkwamen!

 

Hier is een "gevaarlijke" situatie waar een Sim door een kleine ruimte wilt lopen waar al een aantal Sims staan. Dit is gevaarlijk omdat we allemaal weten dat dit nooit zou werken in de huidige Sims games. Maar in De Sims 4 is dus dus totaal geen probleem! De Sim loopt gewoon soepeltjes door de kamer heen, om de andere Sims heen en gaat dan naar de andere kamer. Gewoon totaal geen probleem!

 

Hier zie je een voetpad. En Sims lopen nu dus echt over dat pad heen om van een punt naar een ander punt te komen, en gaan dus niet meer over het gras heen als er een pad is! Sims luisteren overigens niet altijd, bijvoorbeeld als je een spiraalvoetpad maakt. :P

 

Een experiment

Marion liet ons wat beeldmateriaal zien van menselijk gedrag in het wild. Ze had een verborgen camera geplaatst op het kantoor. Normaal was er op elke vrijdag om 5 uur 's middags een feestje met eten en drinken om het weekend te vieren. Marion had dus wat beeldmateriaal van de feestjes op de vrijdagen. Na het opnemen gingen ze naar het beeldmateriaal kijken om te zien hoe men zich gedroeg en hoe ze bewogen. Ze hebben zo'n 2-3 weken naar het materiaal gekeken. Er waren onder andere twee mannen te zien die naast elkaar stonden te praten, dus niet tegenover elkaar. Nog iets anders wat opviel is dat een van de mannen die daar stond, dus omkeek om naar iets te kijken, en vervolgens zijn hoofd weer terugdraaide. Het lichaam bleef in dezelfe poitie, maar het hoofd draaide. En het zijn dit soort dingetjes die ze nodig hadden om Sims in De Sims 4 natuurlijker en realistischer te maken. In de huidige en vorige Sims games hadden we dit soort dingen niet!

 

We kregen toen animaties te zien van Sims die aan het socializen waren terwijl ze naast elkaar stonden.

 

Maar ook toen ze op de bank naast elkaar zaten.

 

En terwijl eentje stond, terwijl de ander zat.

 

En als laatste ook terwijl ze allebei op een bed zaten, met de ruggen richting elkaar.

 

En de animatie voor het socializen ging gewoon door en ging gewoon helemaal goed! De animaties van de Sims worden gemaakt terwijl ze staand naar voren kijken, dus ze moeten alle animaties op allerlei oppervlakken testen.

Daarna kregen we een stukje te zien over stemmen. Er zijn meerdere stemmen die samengaan met een animatie. En dat ziet er goed uit en klinkt ook goed samen.

 

Sociale Groepen

Hier zie je een groepje Sims terwijl ze aan het praten zijn. Een andere Sim wilt erbij, en dan gaan ze soepeltjes opzij om ruimte te maken voor de nieuwe Sim.

Het leuke hier is dat als een Sim uit de groep gaat, de rest van de Sims de groep weer "sluiten" met dezelfde soeplesse. Dat is gewoon gaaf!

Zelfs als de Sims iets radicaals zouden doen als weglopen uit een groep om er vervolgens aan de andere kant weer bij te komen, dan zouden de Sims nog steeds gewoon soepel opzij gaan. Ze blijven de circel sluiten, zoals je ook in het echte leven ziet. De Sims kijken ook echt naar elkaar tijdens het praten, en ze maken ook echt ruimte voor nieuwe Sims.

 

Deze illustraties zijn wellicht iets duidelijker, maar het is hetzelfde idee:

"He, ik wil er graag bij komen staan"

 

*Sims gaan soepel opzij, om ruimte te maken voor de nieuwe Sim*

 

We zagen weer beelden van echte mensen. Dit keer was het Alan (geen idee of ik zijn naam goed heb geschreven), en hij is een sociaal dier. En hij vertelde dus een grap in een groepsopstelling. De andere mensen vonden het echt een leuke grap. Toen zagen we dezelfde opstelling in De Sims 4. Natuurlijk zeker zo grappig, als het niet nog grappiger was... Maar in deze opstelling zagen we dus dat de Sim een grap vertelde waarna alle Sims moesten lachen. Dat was zo leuk om te zien!

Sims kunnen van de ene groep naar de andere groep lopen als ze willen. Het maximum aantal Sims in een groep op dit moment is 5, maar ze proberen dat aantal te verhogen naar 6 of 7. Ze werden er nog aan, dus het kan nog veranderen (misschien is dat intussen al veranderd, wie weet?) 

 

Multitasken

We zagen weer wat Sims socializen. Een van hen ging op de loopband. En ze bleven praten. Dus Sims kunnen zeker multitasken in De Sims 4. De animatie was gemaakt met de Sims staand terwijl ze naar voor kijken, zoals alle andere animaties. Maar het was dus ook getest op de loopband en dat werkt ook super:

 

Sims kunnen ook eten en drinken tijdens een gesprek met andere Sims, zowel staand als zittend. Ze kunnen een glas en bord oppakken tijdens een gesprek. Dat is zo cool hahaha.

 

Een leuk feitje dat Marion ons vertelde is dat De Sims 4 niet echt oude animaties uit De Sims 2 en De Sims 3 gebruikt. Wel een paar sociale animaties zijn opnieuw gebruikt, maar er zijn nog veel meer nieuwe sociale animaties. Er zijn ook emotionele variaties. Er zijn er nu veel meer dan ze in het verleden hebben gemaakt. De animaties van de grap zal vaak voorkomen, Dus sommige animaties zie je wat vaker.

Als animaties tijdens het multitasken niet goed samenwerken, dan stopt het spel een van de dingen waar een Sim mee bezig is. Dus als ze een glas vasthouden en ze willen iets gaan doen waarbij dat niet kan, dan zet de Sim het glas gewoon weg.

Het multitasken staat Sims toe om hun tegelijkertijd meerdere behoeften te vervullen, zoals honger en sociaal. Ze kunnen praten tijdens het bartenden, en ook tijdens het koken. Hoewel we wel moeten zeggen dat de Sim die het tweede ding aan het doen is dus eerst naar het eten kijkt, dan even praat met de andere Sim, en dan weer terug gaat koken enzovoorts. De andere Sim kan wel gewoon doorpraten tegen die Sim die aan het multitasken is. Maar het ziet er in ieder geval heel erg natuurlijk uit. Sims kunnen ook overal zitten als ze aan het lezen zijn.

 

Emoties

Het laatste onderdeel van de masterclass is waar Marion ons vertelde wat ze hebben gedaan met emoties en animaties. Ze legde uit dat ze niet een droevig konden koken en vrolijk konden koken. Dat zou teveel werk zijn voor het team.

Het basisspel van De Sims 2 had zo'n 12.000 animaties, het basisspel van De Sims 3 had ergens tussen de 10.000 en 11.000 animaties, en The Sims had ongeveer 7.000 animaties. Het komt erop neer voor "emotioneel" koken het team teveel animaties zouden moeten maken, en dat gaat gewoon niet.

Ze hebben echter wel veel werk gestoken in "loopjes" bijvoorbeeld. Als de Sims in een bepaald humeur zijn, dan zie je dat terug in hun manier van lopen. Dus als een Sim bijvoorbeeld boos is, dan zal hij/zij meer stampen met de voeten tijdens het wandelen. Er zijn ook "facial overlays" dus gezichtsuitdrukkingen. Deze werken niet met socials of "signature animations" maar ze werken wel met lopen, praten, koken, enzovoorts.

Als Sims vrolijk zijn zullen ze meer vrolijke animaties laten zien. En hetzelfde geldt voor wanneer ze bedroefd zijn, of boos (enzovoorts). In De Sims 2 werkt het blending systeem beter. De animaties laten over het algemeen heel goed zien in wat voor humeur een Sim is.

Marion liet ons ook een aantal Sims zien die aan het schilderen waren. Eentje was vrolijk, eentje was bedroefd, en eentje was boos. Het geluid, de gezichtsuitdrukkingen, en lichaamsbewegingen klopten heel goed met hun humeur tijdens het schilderen.

Nog een laatste weetje: Marion vertelde ons over de moeilijkste animatie die ze had gemaakt in De Sims 2, namelijk van twee peuters die vechten om een flesje. De animatie duurde 1 week en 5 dagen om te maken, en de animatie zelf duurde een halve minuut. Het is waarschijnlijk de moeilijkste animatie die ze ooit in de Sims reeks heeft gemaakt.

 

Dank je wel!

Een speciaal bedankje gaat uit naar Marion Gothier en natuurlijk Electronic Arts. Marion omdat ze ons deze toffe masterclass heeft gegeven, en EA natuurlijk omdat ze me naar Sims Camp lieten gaan. Ik vond deze masterclass erg uniek en heel cool! We hebben veel dingen gezien die we normaal niet krijgen te zien. En we hebben veel geleerd over hoe soepel Sims nu kunnen bewegen. Ik kan het niet genoeg zeggen hoeveel verschil dit maakt als je het vergelijkt met de vorige game reeksen! Ik ben ook erg onder de indruk met het multitasken en het feit dat Sims niet meer vast komen te zitten, of in ieder geval bijna niet zo gemakkelijk! Het kostte best wel wat moeite om alles uit te leggen zonder fatsoenlijk materiaal, dus ik hoop dat jullie toch van mijn artikel hebben kunnen genieten, en dat jullie een beetje hebben gelachen om mijn maffe stick figure tekeningetjes hahaha!

Advertentie